Constructieplaat volgens RDW-eisen
Print zelf constructieplaten met VIN, gewichtsaanduidingen en andere gegevens
Per 1 juli 2019 moet bij elke (keuringsplichtige) wijziging van een voertuig een 2de constructieplaat worden gemonteerd waarop de gegevens staan die gewijzigd zijn ten opzichte van de oorspronkelijke constructieplaat.
Wat houdt dat in?
Keuringsplichtige wijzigingen omvatten onder andere de montage van een laadbak op een chassis-cabine of/en het bijplaatsen van een as onder een aanhangwagen- of opleggerchassis.
Bekijk diverse oplossingen om constructieplaten met voertuigidentificatienummer en andere gegevens zelf eenvoudig en snel te printen.
Gegevens 2e constructieplaat
The design and data on a 2nd construction plate must meet a number of requirements before it can be approved by the Netherlands Vehicle Authority.
Gegevens 2e constructieplaat
- Naam van de fabrikant (bedrijf dat verantwoordelijk is voor de voltooiing van / of wijziging aan het voertuig)
- Voertuigidentificatienummer
- Goedkeuringsfase (meestal fase 2, kan door eerdere wijzigingen ook 3 of hoger zijn)
- Goedkeuringsnummer (bij individueel keuren veld blijft leeg en bij een 2e fase goedkeuring het goedkeuringsnummer)
- Technisch toelaatbare maximummassa’s* (indien gewijzigd)
*Op de constructieplaat van de eerste fabrikant staan diverse maximum voertuig- en asgewichten.
Wanneer deze gegevens niet wijzigen hoeven dus alleen de bedrijfsnaam en het VIN ingevuld te worden op de 2e constructieplaat.
Eisen 2e constructieplaat
De voorgeschreven constructieplaat in een van de volgende uitvoeringen:
- A) Een rechthoekige metalen plaat
Eis: Metalen platen moeten met klinknagels worden vastgezet. - B) Een rechthoekig zelfklevend etiket
Eis: Etiketten moeten knoei- en fraudebestendig zijn en onbruikbaar worden bij een poging het etiket te verwijderen.
Eis: De hoogte van de tekens van het chassisnummer (VIN) moet ten minste 4 mm zijn. De overige tekens moeten ten minste 2 mm hoog zijn.
Eis: De 2e constructieplaat moet geplaatst worden in de nabijheid van de 1e constructieplaat.
Oplossing
Wij adviseren u te printen op onze VOID aluminium polyester tape of etiket waarmee u alle belangrijke gegevens vastlegt in een fraudebestendig label.
Indien iemand het label wilt verwijderen zal dit de tekst VOID achterlaten en is het label niet opnieuw bruikbaar.
Het is dan duidelijk zichtbaar dat er met het label is geknoeid, waardoor er geen geldige constructieplaat meer aanwezig is.
Deze tapes en etiketten kunt u perfect bedrukken met 1 van onze aanbevolen speciale Sign & Labelprinters.
Vraag onze adviseurs naar een vrijblijvende demonstratie!
Aanbevolen materiaal: PV500 Fraudebestendige VOID tape | Mat Aluminium polyester met hoge kleefkracht.
Voorbeelden van de constructieplaat zijn in de Verordening 19/201 te vinden, vanaf pagina L 8/7: Klik hier
Aanbevolen printers voor uw constructieplaten
Onze labelprinters maken gebruik van een thermische transfer printmethode waarbij een verwarmde printkop de gegevens (printlint) op de drager (tape) smelt. Dit zorgt voor een blijvende, weerbestendige en krasvaste opdruk.
Het aanbevolen type printer kan echter erg afhankelijk zijn van uw specifieke toepassing of situatie en omstandigheden.
Laat u daarom vrijblijvend door ons adviseren of bekijk hieronder een aantal mogelijkheden.